Een delegatie van het Horloge & Uurwerken Genootschap werd op 8 juni jl. in de IWC Boutique met koffie en gebak ontvangen door Rogier van Schaap en Citroen. We kregen van hem een powerpoint uitleg over de rijke geschiedenis van Schaap en Citroen die teruggaat tot 1827.
Ook werd de huidige internationale horlogemarkt situatie aan ons uitgelegd waaruit blijkt dat de merken in de Haute Horlogerie een steeds belangrijkere rol spelen. Steeds meer ontstaan er namelijk gespecialiseerde Brand-Boutiques waarin het betreffende merk zich sterk kan presenteren en positioneren. Ook de verwende horloge consument verwacht dit.
Na deze duidelijke uitleg kregen we de collectie van IWC te zien en pasten de Heeren met gretige ogen veel IWC horloges al dan niet met gecompliceerde uurwerken met veel extra functies zoals b.v. een maanstand of een dag en maandaanduiding of een gangreserve indicator. Steeds werd er door de medewerkers van de IWC Boutique uitleg gegeven.
Vervolgens bezochten we de naastgelegen Multi-Brand Boutique waar de merken Lange & Söhne, Jaeger LeCoultre, Tag Heuer, Breitling, Cartier, Panerai, Chanel, Piaget, Longines en Tudor onderdak vinden, in speciale door de betreffende merken ingerichte “brandcorners”.
Hier werd in de Lange & Söhne brandcorner uitleg gegeven over het meest gecompliceerde uurwerk wat door deze “Manufacture” wordt gemaakt n.l. het Tourbillion uurwerk. Daarna door naar de overkant van de P.C. Hooftstraat, waar de Rolex Boutique en de Patek Philippe Espace zijn gevestigd. Opnieuw werden we ontvangen met koffie en ik zag ook de eerste Heer al met een glas champagne lopen. Patek Philippe expert George gaf ons hier uitleg over de marktsituatie van deze twee topmerken. Namelijk meer vraag naar de producten dan er kan worden geproduceerd op het hoogste niveau. Wederom pasten de Heeren, fraaie en zeer exclusieve Rolex en Patek Philippes horloges waaronder een gouden Nautilus en een spectaculair gouden Skelet horloge met gouden band.
Niet alleen de ogen waren inmiddels hongerig geworden, maar ook de inwendige mens. Reden dan ook om eerst even te gaan lunchen verderop in de P.C. Hooftstraat.
Na de lunch door naar de Hublot Boutique, De op het horloge gebied toch wel verwende Heeren keken hun ogen uit naar de nieuwe gebruikte materialen en vormgeving van Hublot. Lizette hier gaf een duidelijke uitleg over het “Hublot Magic Gold” en de term “Big Bang”. Gretig werden de horloges gepast en bekeken, daarbij werd opnieuw een heerlijk glas champagne geschonken. Ook de naastgelegen Schaap en Citroen Diamond Boutique met de unieke Royal Asscher Diamonds collectie werd goed bekeken, hier gaf Rogier uitleg over de getoonde diamanten sieraden.
Vervolgens naar het Conservatorium Hotel waar de Schaap en Citroen Certified Pre-Owned Watch Boutique is gevestigd. Wederom een spectaculaire collectie horloges in dit geval van ingeruilde of ingekochte horloges. We zagen hier Rolex Daytona's, Patek Philippe Nautilus, Audemars Piquet, Omega Seamasters. Weer werden we verrast door een uitstekende deskundige uitleg over de getoonde producten. Na dit laatste horloge geweld waren we toe aan een versnapering in de Lounge van het Conservatorium Hotel. Daar werd deze bijzondere dag dan ook afgesloten. Met dank aan de medewerkers van Schaap en Citroen die ons een onvergetelijke horlogedag hebben bezorgd.
Namens het Bestuur van “Horlogegenootschap Heeremijntijd”
Haitze de Jong en Wilfred Muhring