Uit ons nieuwsoverzicht:

Digitaal zakendoen

Lex Beins, bekend geworden als oprichter van Cheaptickets.nl, was afgelopen maandag te gast bij sociëteit “De Vereeniging”. Hij gaf de aanwezig Heeren een kijkje in de manier waarop geld verdiend kan worden met het internet.

Na zijn studie aan de Universiteit Twente werd hij actief in de zakenwereld. In 1993 begon hij actief met het online boeken van reizen. Die wereld kende hij goed, omdat zijn ouders een reisbureau hadden. Dit resulteerde in 2001 in Cheaptickets.nl. Tien jaar later verkocht hij z’n bedrijf en sindsdien is hij vooral actief als investeerder en commissaris.

In de begintijd van het internet was digitaal zakendoen eigenlijk een verlengstuk van traditioneel zakendoen. Later ontstonden echte digitale verdienmodellen, omdat bedrijven die digitaal actief waren ineens doorkregen dat ze de verzamelde data ook voor andere doeleinden konden inzetten. Potentiële klanten konden actief en gericht benaderd worden.

Beins lichtte de ontwikkelingen van digitale modellen toe met een model van de Singularity University, namelijk The Six Ds of Exponential Organizations: Digitized, Deceptive, Disruptive, Demonitized, Dematerialized & Democratized.
Voor geïnteresseerden: https://singularityhub.com/2016/11/22/the-6-ds-of-tech-disruption-a-guide-to-the-digital-economy/
Een mooi voorbeeld is het lot van het fotorolletje. Fotografie werd met de komst van de digitale camera en later de smartphone gedigitaliseerd. De groei ging in eerste instantie tergend langzaam (deceptive), maar eenmaal op stoom kreeg de markt van traditionele camera’s en fotorolletjes het lastig (disruptive). Digitale fotografie werd met de smartphone steeds goedkoper, want software is nu eenmaal een stuk goedkoper dan hardware, zoals camera’s (demonitized). Inmiddels hebben veel mensen niet eens meer een echte camera, maar fotograferen ze alleen nog maar met hun smartphone (dematerialized). Door al deze ontwikkelingen worden technologieën toegankelijk voor een steeds groter publiek (democratized). We hebben geen fotorolletjes meer, maar we maken meer foto’s dan ooit tevoren.

Deze trends zijn goed terug te zien in overzichten van merk- en marktwaarde. De bekendste en meest waardevolle bedrijven zijn tegenwoordig techbedrijven. Deze bedrijven zitten dicht op de consument, mede door alle data die ze beheren. In de eenentwintigste eeuw zijn diensten zakelijk gezien belangrijker geworden dan producten.

De aanwezige Heeren – de meesten opgegroeid in het pre-digitale tijdperk – gingen een stuk wijzer de deur uit.

Tekst en foto: Hans-Peter Lassche